Παρασκευή 26 Αυγούστου 2016

ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΩΝ ΠΑΠΑΔΩΝ


Του φωτογράφου-Ερευνητή Γιάννη Φαφούτη.
 
  
      Όπως είναι γνωστό η περιοχή της βορειοκεντρικής Εύβοιας είναι πλούσια σε λευκολιθικά κοιτάσματα, που αρχίζουν από το βόρειο Ευβοϊκό κόλπο και καταλήγουν στην άλλη πλευρά του νησιού, στο Αιγαίο Πέλαγος καλύπτοντας μία περιοχή πολλών χιλιάδων στρεμμάτων.
       Στον αγώνα δρόμου που παρατηρήθηκε από διάφορους Έλληνες και ξένους επενδυτές, το τελευταίο τέταρτο του 19ου μέχρι και το πρώτο μισό του 20ου αιώνα για την εξόρυξη του πολύτιμου για τη βαριά βιομηχανία προϊόντος, η περιοχή των Παπάδων που βρίσκεται μέσα στα παραπάνω γεωγραφικά όρια  δεν μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση αφού στην περιοχή  είχαν εντοπιστεί κοιτάσματα λευκολίθου.
     Στην προσπάθειά μας να ξετυλίξουμε το κουβάρι της μεταλλευτικής ιστορίας του χωριού διαπιστώθηκε ότι οι γραπτές πηγές είναι  ανύπαρκτες στη βιβλιογραφία. Για αυτό θα αρκεστούμε στις προφορικές μαρτυρίες κατοίκων του χωριού που εργάστηκαν στα συγκεκριμένα μεταλλεία, αλλά και στις πληροφορίες του πατριάρχη των μεταλλείων στην περιοχή της βορειοκεντρικής Εύβοιας, κορυφαίου μεταλλειολόγου μηχανικού,  Νίκου Μιτζέλη που εργάστηκε κι΄ αυτός κατά τη διάρκεια  της καριέρας του στα παραπάνω μεταλλεία. Σύμφωνα λοιπόν με τον κ. Μιτζέλη στην περιοχή δραστηριοποιήθηκε μία ξένη εταιρεία που ανήκε σε κάποιον γερμανό ονόματι Χούμπερ, όπως και η εταιρεία Μαγκνομήν. Με πληροφόρησε επίσης ότι στην περιοχή του Μουρτιά η προβλήτα φορτώσεως έγινε επί των ημερών του μέχρι που κάποια μέρα έπιασε μεγάλη φουρτούνα στο Αιγαίο πέλαγος την ώρα που φόρτωνε κάποιο πλοίο και το οποίο στην προσπάθειά του να απαγκιστρωθεί παρέσυρε την προβλήτα για να βάλουν στη συνέχεια ταινία φορτώσεως.
     Ένας από αυτούς που εργάστηκαν στα μεταλλεία και κυρίως στα υπόγεια έργα είναι ο Γιάννης Αναγνώστου του Δημητρίου. Γέννημα θρέμμα του χωριού από μικρό παιδί στη βιοπάλη με πολύ μεγάλη προθυμία δέχθηκε να μας ξεναγήσει στους χώρους που υπήρχαν τα εργοτάξια, αλλά και να μας διηγηθεί τις προσωπικές του εμπειρίες, από τα μεταλλεία.
     Συναντηθήκαμε λοιπόν με τον Γιάννη Αναγνώστου την Κυριακή 15 Μαΐου 2016 σε ένα καφενεδάκι του χωριού. Μαζί μας ήταν και ο Βαγγέλης Αναγνώστου που προσφέρθηκε να μας μεταφέρει με το αυτοκίνητο του στις περιοχές των γαλαριών βορειοανατολικά από το χωριό, αλλά και μέχρι κάτω στην παραλία όπου ήταν η σκάλα φόρτωσης και τα καμίνια καύσης του μεταλλεύματος.
    Στα εργοτάξια της περιοχής  δούλευαν πολλοί  κάτοικοι του χωριού μας, λέει ο Γιάννης Αναγνώστου. Δεν υπάρχει γαλαρία που εγώ να μην έχω δουλέψει. Σηκωνόμαστε πολύ πρωί γύρω στις 5 γιατί έπρεπε να οδοιπορήσουμε κοντά στα 8 χιλιόμετρα μέσα από τα μονοπάτια κρατώντας τις ατομικές λάμπες ασετιλίνης και να είμαστε στην ώρα μας στους χώρους δουλειάς. Στην ευρύτερη περιοχή των Παπάδων υπάρχουν πολλές γαλαρίες όλες όμως σήμερα είναι μπαζωμένες και επικίνδυνες και δεν πρέπει κανείς να επιχειρήσει να μπει μέσα σ΄ αυτές.
      Σήμερα ισχυριζόμαστε ότι δυσκολευόμαστε να μετακινηθούμε με το αυτοκίνητο σκεφτείτε τι γινόταν εκείνη την εποχή που όλες τις διαδρομές τις κάναμε με τα πόδια λέει χαρακτηριστικά. Θυμάμαι μια φορά που μαζί με άλλους τρεις συγχωριανούς μας ρίξαμε 100 τσουβάλια τσιμέντο και αφού τελειώσαμε έπρεπε να κάνουμε και τον ποδαρόδρομο για να γυρίσουμε στο χωριό και όπως βλέπεις δεν είναι ισώματα ο τόπος μας.
     Κάνουμε την πρώτη στάση στην τοποθεσία που λέγεται Αγροσυκιά (από την υπερβολική βλάστηση στάθηκε αδύνατον να φωτογραφηθεί)  Στην περιοχή υπήρχαν οχτώ (8) γαλαρίες. Τέσσερις (4) εδώ στην Αγροσυκιά, δύο (2) στην Πρόνοια και δύο (2) στο Σταυρό. Τα πρώτα χρόνια  λέει ο μπάρμπα Γιάννης ο λευκόλιθος μεταφερότανε στην παραλία του Μουρτιά όπου υπήρχε η σκάλα φόρτωσης με τα ζώα τα οποία είχαν δύο μεγάλους ξύλινους κάδους. Το μετάλλευμα το φορτώναμε με τις πυρούνες μέσα στους κάδους. Όλοι αυτοί οι αγωγιάτες που κουβαλούσαν το μεταλλείο με τα ζώα τους είχαν έλθει από την περιοχή του Κούλουρου.
      Η δεύτερη στάση ήταν το νταμάρι του Γαγιάννη (βλέπε φωτογραφία). Ακόμη και σήμερα μετά από τόσα χρόνια καθώς η τομή ξεκινάει από την κορυφή της πλαγιάς και συνεχίζει προοδευτικά προς τα κάτω οι λευκολιθικές φλέβες ξεχωρίζουν πάνω στην πλαγιά, ενώ πιο κάτω στο μεγάλο άνοιγμα του νταμαριού είναι ακόμη εμφανή τα απομεινάρια  της εξορυκτικής δραστηριότητας.
     Τρίτη στάση  η  τοποθεσία Πλειάρη (βλέπε φωτογραφία). Εδώ λέει ο μπάρμπα Γιάννης υπήρχαν μαγαζιά και άλλα κτίσματα από τα οποία οι εργάτες προμηθεύονταν διάφορα τρόφιμα. Πράγματι κατά μήκος του δρόμου, στο αριστερό μέρος καθώς προχωρούμε προς τη θάλασσα,  αν μπεις μέσα στα δέντρα που έχουν σήμερα θεριέψει υπάρχουν σε χαμηλό ύψος τα απομεινάρια από πετρόχτιστα ντουβάρια αυτών των κτισμάτων (βλέπε φωτογραφία).
     Δυστυχώς εκείνη την ημέρα ένα απρόοπτο λάστιχο του αυτοκινήτου, μας ανάγκασε να μην προχωρήσουμε προς το Μουρτιά και να κάνουμε πολύ προσεκτική την επιστροφή μας στο χωριό δίνοντας το επόμενο ραντεβού μας που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 28 Μαίου 2016.
    Τούτη τη φορά συνοδός μου ήταν μόνο ο Βαγγέλης Αναγνώστου. Η διαδρομή ήταν πολύ ευκολότερη αφού μέσω του κεντρικού δρόμου που οδηγεί στην Ιστιαία φτάσαμε στην παραλία των Βασιλικών στρίψαμε δεξιά πήγαμε στα καμίνια που βρίσκονται δίπλα στην παραλία λίγο πριν από το χείμαρρο του Ξηροποτάμου. Τα καμίνια τέσσερα τον αριθμό το ένα δίπλα στο άλλο βρίσκονται ακριβώς δίπλα στο σκάσιμο του χειμέριου κύματος και αναγράφουν στις μπούκες εξόδου του ψημένου μεταλλεύματος ότι είναι ιδιοκτησία Αφών Λένου.
      Όπως μου είχε πει ο Γιάννης Αναγνώστου λευκόλιθος ερχόταν σ’ αυτό το σημείο όπως είπαμε και πιο πάνω από τις γαλαρίες από ένα πολύ ομαλό δρόμο με ελάχιστες κλήσεις, με ένα βαγόνι που κινείτο πάνω σε σιδηροτροχιές το οποίο έσπρωχναν με τα χέρια οι εργάτες (βλέπε στη φωτογραφία τα απομεινάρια αυτής της διαδρομής).  Εδώ ο λευκόλιθος ψηνόταν και παρήγετο καυστική  την οποία άλλες φορές τον τοποθετούσαν σε τσουβάλια και άλλες φορές έπεφτε χύμα από ένα σιλό, στην  κυλιόμενη ταινία και από εκεί στα αμπάρια του βαποριού. Άλλη μία σκάλα φορτώσεως υπήρχε ανατολικά στην περιοχή του Μουρτιά στην οποία δεν πήγαμε γιατί πληροφορηθήκαμε ότι με τα χρόνια και το διαρκή μεγάλο κυματισμό του Αιγαίου Πελάγους κατέρρευσε και δεν υφίσταται σήμερα.
     Πήραμε το δρόμο της επιστροφής αφού επισκεφθήκαμε άλλη μία την περιοχή όπου το τοπωνύμιο ονομάζεται Μεμέτι και βρίσκεται δυόμιση χιλιόμετρα δυτικά του χωριού. Και εδώ όπως βλέπεις από ψηλά διακρίνονται τα  νταμάρια του λευκόλιθου.
    Κλείνοντας τον κύκλο αυτής της σύντομης αναφοράς της μεταλλευτικής δραστηριότητας στην περιοχή των Παπάδων νομίζω ότι κάτι προσφέραμε στην ιστορία του χωριού. Βάλαμε το πρώτο λιθαράκι σαν παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές με την ελπίδα ότι ο ερευνητής του μέλλοντος θα ανακαλύψει καινούργια στοιχεία που θα διευρύνουν τη γνώση σ΄αυτό τον τομέα.
     Αξίζει και πρέπει να επισημάνουμε ότι και τα μετέπειτα χρόνια που στην ευρύτερη περιοχή του Μαντουδίου λειτούργησαν οι μεταλλευτικές επιχειρήσεις της εταιρείας Σκαλιστήρη πολλοί κάτοικοι των Παπάδων, παλαιότεροι με εμπειρία, αλλά και νεώτεροι άντρες και γυναίκες εργάστηκαν για πολλά χρόνια στα εργοτάξια εξόρυξης και επεξεργασίας λευκολίθου.
 
     
 
 









1 σχόλιο:

  1. Κύριε Γιάννη δεν βάλατε απλά το πρώτο λιθαράκι σαν παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές να συνεχίσουν την έρευνα για την ανακάλυψη στοιχείων που θα συμπληρώσουν την Ιστορική διαδρομή αυτής της περιοχής , βάλατε τις στέρεες βάσεις για την ανακάλυψη της Ιστορικής της διαδρομής . Με όλο τον σεβασμό επιτρέψτε μου να παραθέσω την προσωπική μου άποψη για αυτή την περιοχή . Η περιοχή αυτή είναι " καρδιά " της αρχαίας Ιστιαίας , το ορυκτό Λευκόλιθος είναι το στοιχείο εκείνο το οποίο ήταν μια από τις κύριες αιτίες να κατοικηθεί αυτή η περιοχή χιλιάδες χρόνια πριν . Ο Λευκόλιθος είναι ο λόγος της δημιουργίας δυο αρχαίων Βασιλείων στην Βόρεια Εύβοια ,με τεράστια Ιστορική διαδρομή , το Βασίλειο της Κηρίνθου και το Βασίλειο της Ιστιαίας , ο Λευκόλιθος είναι η αιτία δημιουργίας αποικιών από Ευβοείς, στην Χαλκιδική ,στην Λέσβο στην Αιολίδα ,κ.α.Τα Βασίλεια της αρχαίας Κηρίνθου και της αρχαίας Ιστιαίας είχαν μια κοινή Ιστορική διαδρομή που χάνεται στα βάθη του χρόνου , μέχρι το 1400 μ.χ. που καταστράφηκαν ολοκληρωτικά από τους Βενετούς ( η αρχαία Ιστιαία ως Ωρεός και η αρχαία Κήρινθος ως Mandugo ). Η περιοχή του χωριού Παπάδες 36 τ.χ.λ.μ. είναι υπό καθεστώς Δημόσιας ιδιοκτησίας , από το 446 π.χ. που οι Αθηναίοι υπό τον Μεγάλο Περικλή κατέκτησαν την Ιστιαία ,εκδίωξαν τους κατοίκους της , απαγόρευσαν την κατοίκιση της , δέσμευσαν - Κρατικοποίησαν τις περιουσίες τους και οριοθέτησαν την περιοχή που περιλαμβάνει όλα τα αποθέματα του ορυκτού Λευκόλιθος σε αυτή την περιοχή .Η πόλη της αρχαίας Ιστιαίας βρισκόταν / βρίσκεται θαμμένη στην περιοχή Λευκόλιθος - Αγροσυκιά ,οι δύο παρακείμενοι ψηλοί λόφοι με τις γαλαρίες , που οι είσοδοι - έξοδοι , είναι ακόμη εμφανής και είναι οι υπόγειες στοές που αναφέρουν οι αρχαίες ιστορικές πηγές ( δυο είχαν μυστικές εξόδους μέσα στο δάσος ενώ μια ένωνε την πόλη με το λιμάνι της που βρισκόταν στο σημερινό Λιμενάρι / Λιμνενάρι και που μετά το 446 π.χ. οι Αθηναίοι κατασκεύασαν την ισχυρή Ακρόπολη του Ωρεός . Τα υπολείμματα των λίθινων κατασκευών που υπάρχουν στην περιοχή δεν είναι τίποτε άλλο από ότι έχει μείνει από τα τείχη των δυο Ακροπόλεων και των άλλων οχυρωματικών έργων .Η σημερινή Πλειάρη είναι η αρχαία Πήλιαρος της αρχαίας Ιστιαίας ( περιοχή με εργαστήρια μεταλλουργίας και πηλού - κεραμικής.) Ο σημερινός Σταυρός είναι η περιοχή που οι Αθηναίοι έκτισαν αρχικά την πόλη Ωρεός που καταστράφηκε από τον σεισμό του 426 π.χ. και αναγκάστηκαν οι επιζώντες να κατοικίσουν ξανά την " απαγορευμένη " Ιστιαία ( Λευκόλιθος )- ( ο Περικλής είχε πεθάνει και η Διαταγή του είχε ξεχασθεί ) . Ο σημερινός Ξηροπόταμος / Ξεροπόταμος ( Ασπροπόταμος η αρχαία του ονομασία του ) είναι ο φημισμένος Κάλλαντας ποταμός του Στράβωνα , που δημιουργεί την κοιλάδα Δρυμός ανάμεσα στο μικρό και μεγάλο Χέρωμα , εκεί κοντά και η θέση Σπαρτιάς - η οχυρωματική θέση των Σπαρτιατών που είχαν μια μικρής διάρκειας παρουσία στην περιοχή 405 π.χ. - 377 π.χ. ). Ο σημερινός Ξηροπόταμος στους Χριστιανικούς χρόνους ήταν μια μεγάλη μοναστική κοινότητα της Επισκοπής Ωρεός - μια από τις πρώτες και ακμάζουσες Χριστιανικές Επισκοπές , που είχε έδρα το σημερινό χωριό Παπάδες ( το όνομα Παπάδες δόθηκε υποτιμητικά από 1415 μ.χ. - 1474 μ.χ. ). , μοναχοί από τον Ξηροπόταμο δημιούργησαν την Αυτοκρατορική Μονή του Αγίου Όρους , στην Μονή Ξηροποτάμου είχε παραχωρηθεί για εκμετάλλευση η Δημόσια έκταση του χωριού από τον Αυτοκράτορα Κομνηνό , το ίδιο καθεστώς υπήρχε και κατά την Οθωμανική κυριαρχία μέχρι το 1800 μ.χ. που παραχωρήθηκε στον Αλή Πασά που εκδίωξε τους μοναχούς .Αυτή είναι κατά την άποψή μου ( η οποία στηρίζεται στην ταυτοποίηση των αρχαίων Ιστορικών αναφορών με τον Γεωγραφικό χώρο της περιοχής ) , περιληπτικά η αρχαία Ιστορική διαδρομή αυτής της περιοχής . Δεν υπάρχει ούτε μια ιστορική αναφορά που να μην ταιριάζει απόλυτα με αυτόν τον χώρο .Σας Ευχαριστώ από καρδιάς που μου δώσατε την ευκαιρία να εκθέσω τις απόψεις μου , όπως και το Papadesevia.blogspot.com και θα πρότεινα μια νέα επίσκεψη στην περιοχή με το βλέμμα στραμμένο στο αρχαίο παρελθόν αυτής της περιοχής .

    ΑπάντησηΔιαγραφή